Rozmowa telefoniczna to komunikacja w trakcie której często irytują nas pewne dźwięki i zachowania. Co najbardziej przeszkadza nam u rozmówcy?
Mlaskanie, ciamkanie, ciućkanie
Gdy słyszymy w słuchawce jak nasz rozmówca mówiąc do nas zniekształca sylaby, ponieważ coś je i zamiast sensu wypowiedzi wyobrażamy sobie jak ten niekulturalny człowiek coś przeżuwa, często tracimy nad sobą panowanie. W takich momentach udajemy, że nie słyszymy wyraźnie (co w pewnym sensie jest prawdą), mamy drugie połączenie równocześnie lub musimy pilnie gdzieś iść i nie możemy kontynuować rozmowy. Problem pojawia się wtedy, gdy rozmawiamy z osobą postawioną wyżej od nas np. z szefem. Mówienie z pełnymi ustami od dawna jest uznane za przejaw braku szacunku oraz kultury osobistej. Unikajmy odbierania telefonu podczas konsumpcji. Lepiej zjeść posiłek w spokoju i później omówić wszystkie ważne sprawy.
Rozmowa przerywana przez osobę trzecią
Irytujące jest także nieustanne przerywanie konwersacji przez naszego rozmówcę i wtrącanie przez niego komentarzy skierowanych do kogoś, kto najwyraźniej znajduje się gdzieś w pobliżu. Czujemy się wtedy ignorowani i mniej ważni. Jeśli znajdujecie się na spotkaniu ze znajomymi i ktoś do Was dzwoni, wyślijcie dyskretnie smsa z wiadomością, że oddzwonicie później. Takie rozwiązanie będzie lepsze od ciągłego przekrzykiwania towarzystwa lub jednoczesnej rozmowy ze znajomymi oraz osobą, która dzwoni.
Kasłanie i chrząkanie
Nawykiem niektórych jest nerwowe pokasływanie lub chrząkanie – o ile w rozmowie ‚face to face’ jest to element prawie niezauważalny, o tyle przez telefon bardzo rzuca się „w uszy” i przeszkadza. Trudno jest skupić się na ciągle przerywanej wypowiedzi zarówno swojej jak i drugiej osoby.
Ciągłe gubienie wątku i dopytywanie
Jeśli mówimy coś do osoby, która co chwilę gubi wątek i pyta o kwestie, które przed chwilą już poruszyliśmy to mamy ochotę „wyjść z siebie i stanąć obok” ze zdenerwowania. Rozkojarzenie to coś, czego nikt z nas nie lubi. Brak skupienia na tym, co ktoś do nas mówi to oznaka braku roztropności, a być może także lekceważenia. Odbierając telefon powinniśmy zawsze poświęcać uwagę rozmówcy, a nie rozglądać się np. za ładną sukienką w witrynach sklepowych.
Przerywanie
Przerywanie komuś wypowiedzi to jedna z czynności, które irytują nas najbardziej. Nikt nie lubi, gdy ktoś wytrąca mu wątek i zbija z tropu zbyt pochopnymi komentarzami lub pytaniami. Starajmy się wysłuchać do końca wypowiedzi rozmówcy, zanim zaczniemy swoją własną wypowiedź.
POLECAMY:
(luśka)